Eerste top 10 verbeterpunten naar Exact Online verzonden
Eerste top 10 verbeterpunten verzonden
Met onze huidige 24 leden/kantoren hebben we de koppen bij elkaar gestoken om onze tips, ideeën en wensen met betrekking tot Exact Online met elkaar te delen en om een lijst op te stellen met punten die voor onze kantoren voor een grote verbetering zullen zorgen.
Deze lijst is vandaag naar Exact Netherlands gestuurd. Onderstaand een overzicht van onze verbeterpunten.
We zijn op zoek naar nóg meer kantoren die willen meedenken en meebeslissen, want wij denken dat samenwerking tussen de gebruikers van Exact Online voor alle partijen een win/win is. Zin om mee te beslissen? Via contact kan je ons makkelijk bereiken. Je bent van harte welkom!
1. BTW aangifte fiscale eenheid
De wens is om voor een fiscale eenheid de BTW in één keer te kunnen genereren en verzenden vanuit Exact-Online. Bijvoorbeeld door de aangiftes van de B.V.’s die onderdeel zijn van de fiscale eenheid op te maken in de afzonderlijke administraties (zodat deze vanuit de betreffende administratie kan worden gecontroleerd) en deze te verzamelen in de administratie van het hoofd van de fiscale eenheid, zodat in deze administratie de aangiften verzameld en opgeteld worden om zo in te kunnen dienen bij de belastingdienst.
2. Verwerken van storneringen / heropenen van incasso’s
Op het moment dat er een stornering plaatsvindt is het nu heel omslachtig om de oorspronkelijke aflettering ongedaan te maken en te zorgen de post weer open komt te staan. De wens is om dit eenvoudiger te maken.
Huidige werkwijze volgens Exact:
Https://www.exact.com/nl/blog/support/exact-online/hoe-ga-ik-om-met-een-geweigerde-sepa-incasso
3. Limiet van 1000 regels per import verwijderen:
Bij artikelen is nu al de mogelijkheid om meer dan 1000 regels in te lezen, de daar gekozen methode zou ook wenselijk zijn voor andere imports.
4. Vaste boekingen maandelijks automatisch boeken:
De bestaande interface met betrekking tot vaste boekingen is in orde. Wat we graag toegevoegd zien is een optie om deze boekingen automatisch te laten genereren.
5. Debiteuren/crediteuren verrekenen:
Bij het afletteren vanuit de klant/bank willen we graag inkoop en verkoopfacturen met elkaar kunnen verrekenen. Dit zou onder afletteren moeten kunnen, eventueel met een waarschuwing. Alternatieve optie zou een extra knop Verrekenen zijn.
6. Transitorisch boeken voor alle dagboeken:
Transitorisch boeken (uitgestelde omzet en uitgestelde kosten) is alleen mogelijk bij inkoopboekingen en verkoopboekingen, graag ook voor andere dagboeken, zoals bank en memoriaal. De huidige functionaliteit bij het dagboek inkoop en verkoop is goed en kan één op één ook in de andere dagboeken overgenomen worden.
7. BTW-codes en dagboeken in bulk aanpassen
Bij de kaart van de grootboekrekening heb je de mogelijkheid om in bulk correcties te verwerken. Hier zouden we ook graag de BTW-codes en de dagboeken in bulk willen aanpassen.
Via de grootboekkaart en transacties zoeken kan je meerdere posten aanvinken en corrigeren. Het corrigeren kan nu op grootboekrekening, kostenplaats, kostendrager en omschrijving. Het zou mooi zijn als dit voor boekingen die nog niet in een btw aangifte zijn meegenomen ook zou kunnen op BTW code.
8. Communicatie vanuit Exact over wijzigingen in API
Er worden regelmatig tussentijds wijzigingen doorgevoerd in de API. Daardoor komt het regelmatig voor dat functies die middels de API zijn gebouwd ineens niet meer werken. Hiervan ontvangt de API-bouwer echter geen bericht. Doordat de API wijzigt kunnen er ook geen procedures geschreven worden voor foutafhandelingen, doordat de API gewoon anders is gaan werken.
9. Zelf overzichten bouwen uitbreiden
In Exact Online is bouwen van overzichten beperkt en loopt men tegen diverse tekortkomingen van het pakket aan. Veelal wordt ervaren dat niet alle kolommen, dan wel gegevens in een overzicht gegoten kunnen worden.
10. Meerdere artikelen tegelijk selecteren
Op dit moment zul je bij het invoeren van een offerte, order of factuur telkens per regel via de zoekfunctie/F2 toets, moeten zoeken naar de te gebruiken artikelen. Dit terwijl je op het moment van zoeken wellicht al weet dat je een offerte, order of factuur wilt gaan maken bestaande uit een meerdere artikelen die al in de zoekresultaten naar voren komen.